השוואת רכביםחדשותמכוניתנבחרי האתררכבים חשמליים

השוואת רכבים חשמליים תוצרת סין – שלושה דגמים נבחרים

חשבנו כי מהפכות קורות בין לילה, אבל המהפכה האקולוגית בכלל ומהפכת הרכבים החשמליים בפרט לקחו את הזמן. הן נבנות לאיטן, בשלבים, ושלא כמו הפיכות משטר, הן נעשות דווקא בעידוד השלטונות, בצורות של חוקים, תקנות, הטבות והקלות במיסים, ואפילו מענקים.

בישראל של ימינו ראינו כבר לא מעט אירועים כלכליים-אקולוגיים סביב רכבים חשמליים, ניסיונות כושלים ותהליכים מתמשכים. מההתנגדות לפצלי השמן והמהומה הגדולה סביב מצבורי הגז, דרך פרויקטים כמו בטר פלייס (Better Place), שקרסה כבר בשנת 2013, ועד להצלחות חסרות התקדים בכניסת האופניים החשמליות והקורקינטים הממונעים עמוק לתוך התרבות הישראלית, וכמובן – הרכבים החשמליים שהפכו לחלק שקט, לא מזהם ובלתי נפרד מכבישי הארץ.

שלושת הדגמים הנמכרים ביותר

נתחיל ונאמר כי שוק הרכבים החשמליים בישראל נמצא בשליטה אבסולוטית לגמרי של סין הגדולה. שלושת הדגמים הנמכרים ביותר של רכבים חשמליים בישראל מגיעים כולם מחברות סיניות. 2 דגמים של חברת BYD, אטו 3 (Atto 3) ודגם דולפין (Dolphin), ודגם נוסף של חברה מתחרה בשם צ'רי (Chery FX). הסיניות זולות יותר, ומציגות מפרט טכני נאה, שניתן להרים מעליו סימני שאלה. ובכל מקרה, נראה כי הקהל הישראלי מרוצה, לעת עתה לפחות, בואנו 2025.

אנו נשווה אם כך בין הדגמים הללו, שהם הדגמים שהציבור בחר בהם, ומי אנו שנלך נגד חוכמת ההמונים? הפרטים החשובים הם כמובן המחיר, אך גם טווח הנסיעה ויכולת הטעינה – ואנו ניגע בשלושתם:

מחירים:

אטו 3 – BYD

אולי תופתעו לגלות כי הנמכרת ביותר היא דווקא היקרה ביותר מבין השלושה, דגם Atto 3 של BYD מתחיל מ-160,000 ש"ח (גרסת Comfort), וממשיך צפונה בגרסה המעט יוקרתית יותר – Design.

צ'רי Chery – FX

הצ'רי FX, שהתחילה במחיר נגיש של 145,000 ש"ח לא כולל מע"מ ואגרות רישוי, מה שמגיע בסופו של יום לאזור 155,000 ש"ח, בלי שינויים ותוספות.

חזרנו ל-BYD עם הדגם השלישי והזול מכולם, ההאצ'בק הקומפקטית שזכתה לשם 'דולפין', שנמכרת כבר מ-135,000 ש"ח, או יותר נכון נמכרה, שכן היא לגמרי SOLD OUT בישראל, וכעת תמצאו אותה אולי ביד2, עד שיגיע משלוח חדש.

מהם הדגמים הללו

ה"בסט סלר" אטו 3 הוא רכב "פנאי", קרוסאובר חשמלי קומפקטי, עם 204 כוח סוס וחמישה כוכבים בבדיקת נתוני הבטיחות, בונוס יפה לרכב פופולרי. הוא מגיע עם אפליקציה שמציגה נתונים על הרכב בזמן אמת, ומאפשרת שליטה חלקית בפונקציות שונות ברכב. דגם הדולפין של אותה החברה מגיע עם אותו כח סוס ואותם נתוני בטיחות, אבל קומפקטי יותר, בסגנון האצ'בק.

בדומה לאטו 3, ה-FX של צ'רי גם הוא SUV, אבל בעיצוב שמזכיר רכבי סדאן קצת נמוך יותר, והוא מציע אותו כ"ס. המספרים הללו תלויים בתתי הדגמים כמובן (כמו שאר המספרים כאן), ואפשר לבחור בגרסאות פשוטות או משודרגות של הרכב.

טווח הנסיעה

אחד האתגרים הגדולים ביותר בעולם הרכבים החשמליים הוא טווח הנסיעה, המוכתב בעיקר מהיכולות של הסוללה של הרכב. זה כנראה אחד הגורמים העיקריים שהציבו את אטו 3 של BYD בראש רשימת הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל. הישראלים, מסתבר, מוכנים לשלם קצת יותר, ולקבל קצת יותר, כאשר המילה קצת היא משמעותית במיוחד.

ההפרש המוצהר בין טווחי הנסיעה שמציעים שלושת הרכבים זניח לגמרי, והם נעים כולם באזור ה-400 ק"מ פלוס. בפועל? נראה כי ה FX של צ'רי מציע באזור ה-330-350 ק"מ, תלוי בתנאי השטח ובנהג, דומה אם לא זהה לדגם הדולפין של BYD, ותאמינו או לא, גם לזה של ATTO. את ATTO אפשר להשיג בגרסה משודרגת שיכולה לספק לכם 420 ק"מ על סוללה מלאה, אבל על זה תצטרכו לשלם יותר.

מהירות נסיעה

אנחנו לא בגרמניה, וכאן אין אוטוסטרדה של ממש. המהירות מוגבלת, אפילו מוגבלת מאוד, וגם בכביש 6 לא היינו מסתכנים ביותר מאשר 120 קמ"ש. ובכל זאת, אנו כן מצפים מהרכב להגיע עם היכולת לשאוג את דרכו קדימה במהירות, ובטח שלא להגיע למקסימום ב-120 קמ"ש, מה שאומר שהוא כבר נחנק. הרכבים החשמליים המודרניים לא רק מצויידים בטווח נסיעה מרשים, אלא גם ביכולות האצה ומהירות מקסימלית לא רעה בכלל.

נכון, אף אחד מהדגמים הנ"ל הוא לא ה- McMurtry Spéirling שיודע להאיץ מ-0 ל-100 בשניה וחצי, ולהגיע עד למהירות של 241 קמ"ש, אבל יאמר לזכותם שהם לא רכבי מירוץ. כל הדגמים מגיעים פחות או יותר למהירות מקסימלית של 155 קמ"ש, כך שעל כביש 6 בוודאי "תשמעו" את המנוע השקט, אבל המהירות לגמרי מספיקה לאורך כבישי הארץ.

מהירות הטענה

לא רק מהירות נסיעה, גם מהירות ההטענה חשובה לבעלי הרכבים החשמליים, והיא משמעותית עד מאוד בחיי היום יום. בעוד שהטענה של רכב במנוע שריפה רגיל נעשית בדקות ספורות במילוי מיכל הדלק באחת מאלף פלוס תחנות הדלק הפזורות ברחבי ישראל, הרי שגם אם תחנו להטענה באחת מאלפי עמדות הטעינה לרכב חשמלי.

אפילו אחת ממאות התחנות המהירות שבהן, אתם תאלצו להמתין לכל הפחות 30 דקות לטעינה, ופועל, לטעינה מלאה, קרוב יותר לשעה. זה נכון בכל הדגמים, אז פנו זמן בלו"ז לסידורים מהרכב, או שתלמדו, כמו מרבית בעלי הרכבים החשמליים, לסדר את היום ואת מסלולי הנסיעה שלכם בתבונה. האמת? זה יותר פשוט ממה שזה נשמע.

קרדיט תמונה: freepik.com

עוד מאמרים בנושא

Back to top button